32 768 31 41  |   balnex@balnex.pl

FAQ

Pytania dotyczące fabryki PSL, a.s.

Odpowiedź znajduje się na stronie: http://www.pslas.com/en/o_spolocnosti/kvalita_produkcie.php

Fabryka produkuje łożyska dla różnych gałęzi przemysłu, również dla stoczniowego do jednostek pływających i przybrzeżnych.

W zależności od wymagań klienta łożyska z takim przeznaczeniem mogą zostać poddane certyfikacji takich towarzystw jak: Germanischer lloyd, Lloyg Register, Det Norske Veritas.

Takie dostawy zostały już przez nas zrealizowane. Zapraszamy do działu realizacje”

Pytania dotyczące łożysk wieńcowych

Podstawowymi zaletami łożysk wieńcowych wśród wszystkich łożysk jest zdolność do przenoszenia dużych obciążeń osiowych, szczególnie jednak momentu wywrotowego. Cecha ta determinuje zastosowanie łożysk wieńcowych w maszych i konstrukcja gdzie istnieje potrzeba obrócenia znacznego ciężaru, który często wysunięty jest na ramieniu.

Podstawowym określeniem opisującym ten rodzaj łożysk jest określenie: łożysko(a) wieńcowe (ang. slewing rings). Jest to termin stosowany w języku technicznym i w literaturze. I jako taki określa, że jest to łożysko ponieważ zawiera zespół pierścieni między którymi poruszają się elementy toczne, a wieńcowe ponieważ na jednym z pierścieni mogą zostać nacięte zęby. Abstrachując od nazwy to konstrukcja taka może występować bez zębów, jednak określenie pozostaje. W mowie potocznej często określane są jako wieńce obrotu, a nawet jeszcze krócej jako wieńce.

Łożyska wieńcowe produkowane przez PSL, a.s wykonywane są z odkuwek. Schematycznie proces produkcji zawiera poniższe etapy:

  1. obróbka surowca na tokarkach karuzelowych,
  2. szlifowanie bieżni,
  3. hartowanie indukcyjne bieżni,
  4. nacinanie zębów (jeśli występują),
  5. hartowanie indukcyjne zębów (jeśli występuje),
  6. konserwacja, pakowanie i przygotowanie do wysyłki. 

Przed każdym z etapów łożysko jest poddawane pomiarom kontrolnym i sprawdzającym.

Łożyska wieńcowe wykonywane są w czasie od 3 do 6 miesięcy. Przy czym sam proces produkcji wynosi około 3 tygodni. Pozostały czas związany jest z oczekiwanie na surowiec oraz z obłożenia produkcji (od roku 2005 fabryka pracuje w systemie trójzmianowym, 7 dni w tygodniu).

W szczególnych przypadkach oraz pod warunkiem dostępności surowca „od ręki” fabryka może wykonać łożysko w ciągu 3 tygodni. 

Zapraszamy do działu „łożyska wieńcowe”, a szczególnie jednak do katalogu produktów oraz dokumentacji technicznej.

W razie pytań zapraszamy do kontaktu z pracownikami naszej firmy lub fabryki PSL, a.s.

Zakładając poprawny dobór łożyska pod względem warunków wytrzymałościowych należy mieć na uwadze sposób jego zabudowy.

Łożyska wieńcowe dobiera się do urządzenia przy założeniu, że konstrukcja wsporcza jest nieskończenie sztywna.

Dlatego należy tak przygotować konstrukcję maszyny na której będzie osadzone łożysko aby była płaska oraz aby podczas pracy nie dochodziło do jej deformacji oraz odkształceń.

Są to jedne z podstawowych czynników które radykalnie wpływają na obniżenie trwałości łożyska.

Podczas pracy łożysk w skutek zużywania się bieżni dochodzi do powiększania się luzu. Dlatego należy okresowo przeprowadzać kontrolę jego wartości. Poniżej zamieszczona graniczne wartości luzu wg. Rothe Erde po przekroczeniu którego może dojść do zniszczenia łożyska.

Dwurzędowe łożyska kulkowe:

Jednorzędowe łożyska kulkowe:

Podczas okresowej kontroli zgodnie z harmonogramem przeglądów należy uzupełnić w łożysku smar.

Wartość jaką należy dostarczyć zależna jest od średnicy łożyska i wynosi:

Zabudowane łożysko należy okresowo kontrolować. Poniżej podajemy zalecany czasookres przeglądów oraz czynności serwisowe, które należy wykonać.

1. Smarowanie

Częstość smarowania i jakość smaru zależą zasadniczo od warunków pracy, tj. obciążenia, prędkości obrotowej, właściwości środowiska roboczego itp. Dla zastosowań niskoobrotowych (dźwigi ruchome, dźwigi obrotowe itp.) przerwy między kolejnymi smarowaniami wynoszą ok. 200 godzin roboczych. W przypadku urządzeń o wyższej prędkości obrotowej lub urządzeń pracujących przy stałej prędkości obrotowej albo w warunkach ekstremalnych (koparki, uniwersalne maszyny wykończające, separatory magnetyczne itp.), przerwy między smarowaniami są krótsze i zawierają się w przedziale od 70 do 100 godzin pracy.

2. Pozostałe czynności

Nr kontroliIlość godzin pracyDziałania kontrolne
1Co 200 godzin
  • Kontrola dokręcenia wszystkich śrub,
  • Jeśli więcej niż 10 % śrub jest poluzowanych, konieczna jest kolejna kontrola po ok. 200 godzinach pracy,
2Co 600 godzin
  • Kontrola dokręcenia wszystkich śrub,
3

Po każdych 2 000 godzin

 

Po każdych 12 000 godzin

  • Jeśli jedna lub więcej śrub jest luźnych do 80% w stosunku do zalecanego momentu dokręcenia należy je wymienić, razem z obiema sąsiadującymi śrubami,

 

  • Jeśli 20% wszystkich śrub jest luźnych do 80% w stosunku do zalecanego momentu dokręcenia, należy wymienić wszystkie śruby.

Podczas eksploatacji łożysk wieńcowych dochodzi do stopniowego zużywiania się bieżni. To powoduje bezpośrednie zwiększenie luzu osiowego co zmniejsza czynną ilość elementów tocznych przenoszących obciążenie. W związku z tym następuje obniżenie nośności oraz trwałości łożyska.

W literaturze naukowej [1] można znaleźć szacunkowe wartości wpływu luzu na nośność łożyska. I tak, w przypadku łożysk wałeczkowych krzyżowych już niewielki luz o wartości 0,1 mm powoduje zmniejszenie nośności o około 17%. Dla łożysk kulkowych zwiększenie luzu do wartości 0,4 mm spowoduje obniżenie nośności łożysk jednorzędowych o około 17%, a dwurzędowych o około 10%. Przy czym, zmniejszenie te występuje raczej przy występowaniu znacznych momentów wywrotowych.

[1] Mazanek E., Krynke, M.: „Porównawcze charakterystyki nośności łożysk tocznych wieńcowych wałeczkowych i kulkowych”

Łożyska wieńcowe połączone są z konstrukcjami wsporczymy za pomocą śrub. Poniżej podajemy wartości momentów dokręcań w zależności od wytrzymałości zastosowanych śrub oraz przy założeniu współczynnika tarcia µ = 0,14

Nośność łożysk wieńcowych zależna jest od wielu czynników konstrukcyjnych i przy ich odpowiednej korelacji łożyska jednorzędowe mogą mieć wyższą nośność niż łożyska dwurzędowe.